Skip Navigation or Skip to Content

Horeca

Veilig ondernemen in de horeca

Als horecaondernemer kan je te maken krijgen met agressie, drugsoverlast en zelfs afpersing. Daarnaast maken criminelen ook graag gebruik van horecaondernemingen voor het witwassen van crimineel geld. Deze bedreigingen kunnen de veiligheid van je zaak, je medewerkers en je gasten in gevaar brengen. Hoe ga je hiermee om?

Wat kun je als ondernemer doen om je horecazaak veilig te houden?

1) Train je medewerkers

Helaas kunnen jij en je medewerkers te maken krijgen met weerstand en agressief gedrag van gasten. Het is daarom belangrijk dat je medewerkers leren hoe zij op een juiste manier reageren op dit soort situaties. Wij geven gratis workshops waarin we jou en je medewerkers leren hoe je ongewenst gedrag of agressie in de horeca voorkomt. Neem contact op met René Nouwens, projectleider horeca en winkelgebieden, of vul dit formulier in.

2) Werk samen met andere ondernemers, gemeente, politie en brandweer

Deze problemen kun je niet alleen zelf oplossen. Ook de gemeente, politie en brandweer kunnen dit niet alleen. Wil je problemen binnen een horecagebied echt goed aanpakken? Dan vereist dit een goede samenwerking tussen publieke en private partijen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een traject voor het Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU). Tijdens dit traject onderzoeken jullie gezamenlijk welke maatregelen er getroffen moeten worden om de veiligheid en aantrekkelijkheid van het horecagebied te vergroten. Het doel hiervan is om partijen samen te brengen, problemen inzichtelijk te maken en samen op te lossen. Wil jij dit opstarten voor jouw horecagebied? Neem contact op met René Nouwens of vul dit formulier in.

3) Maak jouw horecagebied veiliger met een Collectieve Horeca Ontzegging (CHO)

Heb je last van gasten die de sfeer en veiligheid in je zaak bederven? Met een Collectieve Horecaontzegging (CHO) kun je niet alleen in je eigen zaak, maar ook in alle aangesloten horecagelegenheden gasten weren die zich misdragen door geweld, diefstal of andere delicten. Deze aanpak biedt veiligheid, versterkt de samenwerking tussen horecaondernemers en zendt een duidelijk signaal dat wangedrag niet wordt getolereerd. Voor meer informatie over het invoeren van een CHO in jouw zaak of regio, neem contact op met René Nouwens.

4) Bescherm je bedrijf tegen cybercriminaliteit

Een cyberaanval kan niet alleen je bedrijfsvoering stilleggen, maar ook leiden tot ernstige reputatieschade en in sommige gevallen zelfs tot faillissement. Het is daarom belangrijk om je systemen en gegevens goed te beveiligen en de bewustwording van je medewerkers op dit gebied te vergroten. Voor meer informatie over hoe je dit kunt doen, bezoek onze themapagina over cybercrime. Word je toch slachtoffer, dan kun je op de Hackhelpdesk vinden wat je kunt doen om de schade te beperken en herstel in gang te zetten.

5) Maak een melding

Wanneer er een strafbaar feit wordt gepleegd is het belangrijk dat je dit altijd meldt. Zo help je ook te voorkomen dat het probleem zich van jouw horecazaak, naar die van een ander verplaatst. Denk hierbij aan het aantreffen of het handelen in drugs, het plaatsvinden van een vechtpartij of mishandeling, diefstal of een poging tot diefstal, geweld of bedreiging met geweld tegen je medewerkers of het aantreffen van een vuurwapen. Bel 112 bij noodgevallen en 0900-8844 bij alle andere zaken waarbij politieondersteuning nodig is.

Heb je als ondernemer last van ondermijnende criminaliteit? Vermoed je dat een andere ondernemer hiermee te maken heeft? Of wil je om een andere reden anoniem een melding maken? Dit kan via Meld Misdaad Anoniem.

 

 

Evenementen

Wij organiseren regelmatig bijeenkomsten voor een veilig horecagebied. Deelname is voor jou als ondernemer gratis. Meld je hier aan voor een van onze evenementen. Wil je als gemeente of ondernemersvereniging zelf een bijeenkomst organiseren met ons? Neem dan contact op met René Nouwens, projectleider Horeca & Winkelgebied.

Bent u geholpen met deze informatie?